افغانستان کشوری که با شکم گرسنه بالای گنج خوابيده است
حقيقت جو حقيقت جو

بیم ها و امیدهایی که با معادن افغانستان گره خورده

نتایج پژوهشهای زمین شناسان آمریکایی ارزش معادن زیرزمینی افغانستان را بیش از یک هزار میلیارد دلار وهمچنان ارزيابی های دولت افغانستان اين ارزش را به بالای سه هزار مليارد دالر تخمین نموده است.

اين  گروه  تحقيقاتی گفته اند که ذخایر زیرزمینی مس، آهن، نیوبیوم، لیتیوم و طلا در افغانستان، وجود دارد، آگاهان امور معتقد اند که  قبل از استخراج اين معادن  ميتوان  برای جامعه جهانی این اطمینان را ایجاد کرد که مصرف پول و نیروی آنها در افغانستان، در صورتی که این کشور بتواند به یکی از مهمترین مراکز معدنی جهان تبدیل شود، به هدر نرفته است.

تخمین ارزش در هزار مليارد دالر

آهن: 421 میلیارد دلار با ضريب 3= 1263 مليارد دالر

مس: 274 میلیارد دلار با ضريب 3= 722 مليارد دالر

ليتيوم: 148 مليارد دالر با ضريب 3= 444 مليارد دالر

نیوبیوم: 81 میلیارد دلار با ضريب 3=243مليارد دالر

کبالت: 51 میلیارد دلار باضريب 3= 153 مليارد دالر

طلا: 25 میلیارد دلار  باضريب 3 = 75 مليارد دالر

 در مجموع   برابر به               2900 مليارد دالر

مقامات افغان باور دارند که سرمایه گذاری روی این معادن، می تواند افغانستان را از کمک های اقتصادی جامعه جهانی بی نیاز کند.

کشف یک میدان نفتی غنی در شمال افغانستان  توسط  کارشناسان افغان وبين المللی  که میزان نفت آن یک میلیارد و هشتصد میلیون بيلر برآورد شده و از جمله ششمين ميدان های نفتی کشف شده  در اين کشور ميباشد، اميد واری ديگری ايست که در صورت برخورد مسوؤلانهء مقامهای اين کشور ميتواند شمه ای از دشواری را کاهش دهد و از وابسته گی به کمک های نقدی خارجی بکاهد.  

اما به نظر می رسد نا امنی در مناطقی از افغانستان، از چالشهای اصلی بر سر راه سرمایه گذاری و آغاز کار استخراج این معادن وميدانهای نفتی ميباشد.

 


August 18th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي